De Galliërs van Syntus…

welbeschouwd1

Men koopt een kaartje. Stapt in. Wordt gecontroleerd door een vriendelijke conducteur. En stapt uit op het station van bestemming. Met misschien hier en daar een wisseling van trein. Zo stelde ik me het reizen per spoor voor. Ik ben inmiddels beland in de wondere wereld van de OV-chipkaart, het Altijd Voordeel-abonnement, Syntus, NS en de OV-fiets. Nu alvast de moraal van dit verhaal: bezint eer ge begint.

De polonaise van blik op de A1 in de ochtend- en avondspits is oneindig geworden. Dus het nobele idee opgevat om in de trein te stappen. Poging 1. Gewoon een kaartje kopen bij de automaat en maar eens zien hoe het gaat. Voor 31 euro en 80 centen mag ik heen en terug naar Hilversum-Noord. Overstappen in Zutphen, Apeldoorn en Amersfoort. Eerlijk is eerlijk: dat gaat redelijk. Het overstappen neemt niet al teveel tijd in beslag. Het station Hilversum-Noord is op loopafstand van mijn werkplek en zo doe ik er 2 uur over, van deur-tot-deur zogezegd. Het moet meezitten wil je het tegenwoordig in de spits per auto sneller doen.

Tijd voor een kosten-batenanalyse. Aan dieselkosten ben ik rond de 22 euro kwijt voor een retourtje Hilversum, het treinkaartje is dus fors duurder. Met een zogeheten Altijd Voordeel-abonnement krijg ik 20 procent korting in de spits en 40 procent korting buiten de spits. Kosten abonnement: 15 euro per maand. Mijn ritprijs (in de spits) daalt naar 25,40. Nu wordt het aantrekkelijk. Een continu-abonnement (3500 euro per jaar) is voor mij niet rendabel omdat ik ook regelmatig in het weekeinde en ’s avonds werk en dan wel goed kan doorrijden. Bovendien zegt mijnheer Trein na 00.30 uur welterusten.

Ik besluit tot de aanschaf van een OV-chipkaart met het Altijd Voordeel-abonnement. Op de NS-website ontdek ik de OV-fiets. Dan zou ik via station Hilversum-centraal kunnen reizen en zo een kwartier kunnen winnen. Ook door het laatste stukje te fietsen in plaats van lopen. Het fietsabonnement kost 10 euro per jaar en 3 euro per huurrit.

Poging 2. Via Hilversum Centraal en de OV-fiets. Weer prima aansluitingen. De fiets is in no-time gepakt en inderdaad: na 1 uur en 50 minuten ben ik op m’n werk. Comfortabel gereisd met een krantje en een kopje koffie. Veelbelovend allemaal.

Wat ik niet begrijp is waarom ik in Zutphen moet uit- en inchecken. Tot ik de afrekening zie. Goor-Zuthpen is één van de weinige spoorlijntjes in Nederland die niet onder NS valt. Net zoals de Galliërs in de strip Asterix en Obelix een kleine enclave hadden, zo geldt dat ook voor Syntus. Gevolg: op het traject Goor-Zutphen telt de NS-korting niet. Nog een gevolg: met (NS)korting en OV-fiets betaal ik ineens weer 33 euro als naar mijn werk wil.

Om de kosten in te perken zijn er twee opties. Of weggaan buiten de spits, of met de auto naar Rijssen rijden en daar op de trein stappen.

Dus daarom een oproep aan Syntus en de NS. Kan er iemand voor zorgen dat ik met 1x in- en 1x uitchecken naar Hilversum kan? En gewoon kan profiteren van de korting zoals bijna elke andere Nederlander? Ik zeg: mijnheer Syntustrein bel even met mevrouw NStrein. Mag ook andersom. Even bijpraten. Dat dingetje regelen. Klaar. Want hoe ingewikkeld kun je het maken……

Bert Schabbink