Enkele honderden belangstellenden hebben vandaag de informatieavond op het gemeentehuis bezocht naar aanleiding van de plannen Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Het plan houdt in dat goederentreinen in de Randstad zoveel mogelijk gebundeld worden op de Betuweroute om meer reizigerstreinen mogelijk te maken. Voor het oosten van het land betekent het PHS dat er goederentreinen vanaf Elst bij Arnhem richting Oldenzaal gaan rijden. Het tracé over Goor is de kortste route van de 4 varianten en werd eind jaren ’90 als definitieve route gekozen voor de noordelijke aftak van de Betuweroute. De toenmalige plannen zijn vanwege de kosten op het laatste moment afgeketst.
Of het tracé over Goor wederom wordt gekozen is mede afhankelijk van de uitkomsten van de milieueffectrapportage (MER). Tijdens de informatieavond werd uitgelegd wat er precies onderzocht gaat worden en hoe de burgers hun zienswijze kenbaar kunnen maken. De onderzoeksonderwerpen zijn opgenomen in de Notitie Reikwijdte en Detailniveau. De notitie verkeert nog in ontwerpfase en belanghebbenden kunnen tot 15 maart 2012 hun zienswijze en aanvullingen insturen naar het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.