Er zijn ruim 1600 zienswijzen ingediend tegen de voorbereiding van de plannen voor het goederenvervoer in Oost-Nederland. Veel reacties kwamen uit de Hof van Twente. De lokale PvdA-afdeling heeft actie gevoerd en iedereen opgeroepen om de door hen opgestelde zienswijze in te dienen. Hier is veel gehoor aan gegeven, maar liefst 128 keer is de zienswijze van de PvdA naar Den Haag gestuurd. Door het grote aantal reacties heeft de beantwoording langer geduurd dan gebruikelijk. Op 13 juli heeft de Minister van Infrastructuur en Milieu de definitieve ‘Notitie Reikwijdte en Detailniveau Milieueffectrapportage Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Goederenroutering Oost-Nederland’ en de daarbij horende ‘Nota van Antwoord’ vastgesteld.
“Dat de Tweede Kamer de beslissing over deze plannen heeft uitgesteld tot er een nieuw kabinet is, is goed nieuws, maar dit wil zeker niet zeggen dat ze ook definitief van de baan zijn. We moeten als gemeente, maar zeker ook als regio zorgen dat deze plannen zo snel mogelijk in de prullenbak verdwijnen”, aldus Annemieke Wissink, raadslid namens de PvdA.
De plannen voor het goederenvervoer houden onder meer in dat de Twentekanaallijn (Van Zutphen richting Hengelo, door Goor) wordt opgewaardeerd tot een hoogfrequente lijn. Hierdoor zouden naast de bestaande personentreinen circa 80 goederentreinen gebruik maken van het spoor. Het spoor door Goor zou hiervoor verdubbeld moeten worden. Om dit te realiseren zullen waarschijnlijk huizen afgebroken moeten worden, ook in Goor, waar de huizen soms dicht op het spoor staan. De goederentreinen zijn langer en zwaarder dan de huidige treinen en mogen net zo hard rijden als personentreinen. Hierdoor zal de mate van overlast door geluid en trillingen veroorzaakt door het spoor schrikbarend toenemen. Ook bestaan er zorgen voor de veiligheid in verband met het vervoer van gevaarlijke stoffen door bewoonde gebieden.