Met ingang van de nieuwe dienstregeling per 9 december wordt er rekening gehouden met een reizigersgroei op het traject Hengelo-Zutphen. Reizigers in de relatie Hengelo-Arnhem maken nu nog gebruik van de NS-trein met een directe overstap in Deventer. In de nieuwe dienstregeling bedraagt de overstaptijd een kwartier waardoor de route via Deventer onaantrekkelijker wordt. Zowel vaste reizigers als Syntus houden rekening met toename van het forenzenverkeer in de Syntus-treinen.
Volgens Syntus-woordvoerster Petra Wessels vindt er op 10 december bestuurlijk overleg plaats over een mogelijke structurele inzet van extra treinen. Omdat er op dit moment nog geen inschatting gemaakt kan worden van de reizigersgroei wordt de sitautie tijdens de nieuwe dienstregeling ter plekke bekeken. Vooral voor reizigers op het traditioneel drukke traject tussen Goor en Hengelo zal het erom spannen. Zij krijgen pas verlichting bij de volgende dienstregeling in 2013 door een kwartiersdienst tussen Goor en Oldenzaal tijdens de spitsuren. Eerdere invoering van de kwartiersdienst is volgens Wessels financieel niet haalbaar.