RONA vreest bezuiniging op veiligheidsmaatregelen

De bezuinigingsmaatregel van het kabinet op het goederenvervoer in Oost-Nederland is volgens Henk Derks van Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (RONA) alles behalve een reden om de champagnefles te ontkurken. De vrees bestaat dat de bezuinigingen vooral de veiligheids- en milieumaatregelen treffen en het goederenverkeer over het bestaande spoor onverminderd doorgroeit. Voor de Twentekanaallijn betekent het dat er jaarlijks 1700 ketelwagons met gevaarlijke stoffen langs Goor en Delden mogen passeren. Dat komt neer op 4 à 5 wagons per dag. Volgens RONA schieten de veiligheidsmaatregelen, zoals bluswatervoorzieningen en vaardigheidstrainingen, langs het spoor te kort. Sinds december vorig jaar rijdt er vier keer per week een goederentrein met Caprolactam langs het Goorse spoor.

alt
Een goederentrein verlaat Elementis (Servo) bij Delden.