De mogelijkheid om meer gevaarlijke stoffen per spoor te kunnen vervoeren zou doorslaggevend kunnen zijn in de trajectkeuze van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Het traject over Goor blijkt met 3050 ketelwagons per jaar verreweg het gunstigst vergeleken met de overige alternatieven. Dat valt te concluderen uit pagina 81 van de aanvullende Milieu Effect Rapportage (MER) die afgelopen dinsdag gepubliceerd is. De belangrijkste oorzaak hiervan is de Wet basisnet die vanaf de eerste helft van volgend jaar van kracht wordt. De wet stelt grenzen aan risico’s waaraan de bevolking blootgesteld mag worden. Omdat het traject tussen Deventer en Hengelo dichter bevolkt is moet het aantal treinen met gevaarlijke stoffen op dat traject omlaag vergeleken met de huidige situatie.
4 meter hoge schermen langs de Stationslaan
Een andere factor die medebepalend kan zijn in de keuze voor de Twentekanaallijn is de kortere afstand en daarmee de kortere rittijden en lagere energiekosten. Het traject over Goor is met de geschatte bouwkosten van 407 à 549 miljoen euro verreweg het duurst vergeleken met de overige varianten die slechts de helft kosten. Het rapport erkent dat de Twentekanaallijn verhoudingsgewijs zeer slecht uit de bus komt op het gebied van visuele en landschappelijke aantasting. Ter hoogte van het station zouden er 4 meter hoge geluidsschermen moeten komen om aan de geluidsnormeringen te voldoen. Het rapport heeft een belangrijke aanvulling op het gebied van trillingshinder, maar de veelgekoesterde wens om goederentreinen langzamer te laten rijden blijkt wettelijk niet mogelijk omdat ProRail geen onderscheid mag maken tussen vervoerders. Het komt erop neer dat goederentreinen geen andere snelheid opgelegd mogen krijgen tegenover reizigerstreinen (pagina 105, B13). Halverwege 2014 wordt het definitieve traject gekozen.