Ingezonden brief CDA’er Sander Smit

Sander Smit buigt zich namens het CDA over belangrijke vraagstukken uit ’t Twentse Haagje. De 28-jarige kandidaat tijdens de komende verkiezingen vraagt in een open brief aan deze site uw aandacht voor het goederenvervoer in Goor. De kans dat er volgend jaar weer zwaar vervoer langs Goor dendert is alleen maar weer groter geworden.
Goederentrein

 

 

Ingezonden brief Sander Smit                Dossier goederenspoor Delden-Goor

Zoals uw lezers niet ontgaan is, is het verkiezingstijd in onze gemeente Hof van Twente. Op woensdag 19 maart aanstaande zullen hopelijk zeer vele burgers evenals ikzelf gebruik maken van hun stemrecht. De standpunten en verschillen zijn vaak helder. Anders ligt dat inzake het dossier goederenspoor/goederentreinen dwars door de steden van de Hof van Twente over de zogenaamde Twentekanaallijn. Politieke partijen in de huidige gemeenteraad en nieuwkomer ChristenUnie zijn eensgezind in hun afwijzing van een intensief goederenspoor dwars door onze steden Goor en Delden, door woongebieden. Er wordt druk met eigen veren gepronkt in de campagne en dat mag natuurlijk. PvdA en ChristenUnie beweren vol trots dat hún connecties in Den Haag ten goede komen aan het voorkomen van dreigende aanleg van zwaar goederenspoor dwars door onze buurtschappen, landgoederen en steden…

Recente ontwikkelingen laten haarfijn zien, dat deze beweringen feitelijk zeer twijfelachtig zijn. Op dinsdag 4 maart heeft de Tweede Kamer de motie van de ChristenUnie om één van de drie varianten voor een goederenspoor door Oost-Nederland te schrappen. De Spoorboog Bathmen is geschiedenis, nog vóórdat staatssecretaris Mansveld (PvdA) een keuze kon maken. Aangezien CU-Kamerlid Dik-Faber de enige andere variant ‘Kopmaken Deventer’ evenals de spoorvervoerbedrijven “te omslachtig” acht en afdoet, is door de ChristenUnie-motie Bathmen de kans enorm toegenomen dat ‘onze’ variant Twentekanaallijn gekozen zal worden! Dat laatste is weliswaar niet “de bedoeling”, aldus de ChristenUnie-kamerleden die een aparte Noordtak  bepleiten. Maar wel het enige gevolg. De ChristenUnie-fractie diende immers géén motie in om ook de variant Twentekanaallijn te schrappen en zal dit ook niet doen! Een bewuste keuze… Arie Slob (CU) pleitte er al in oktober 2010 voor om (problematiek en overlast van) een goederenspoor van de Twentelijn Deventer-Rijssen-Almelo-Wierden te verplaatsen naar onze Twentekanaallijn door Zutphen, Eefde, Goor, Delden en Hengelo. 

Haagse PvdA-politici als verantwoordelijk staatssecretaris Mansveld gaven ondertussen niet thuis. Mansveld noemde in Tubantia “hinder ónvermijdelijk” bij aanwonenden. De onrust over risico’s onder de burgers, ziekenhuizen, bedrijven en woningeigenaren langs het goederenspoor Oost-Nederland noemde de PvdA-politica zelfs slechts “emoties”, “niet op feiten” gebaseerd – en dat vlak na een dodelijke treinramp in het buitengebied bij Wetteren (België)! Ondanks verontrustende risicostudies over evacueerbaarheid en bereikbaarheid door Regio Twente geeft de PvdA-Kamerfractie op geen enkele wijze blijk van tegenstand. De goede bedoelingen en boodschappen van onze gemeentelijke PvdA-politici ten spijt: hun boodschap lijkt ondanks veelgeprezen “goede” (?) contacten binnen de PvdA (voorlopig) aan dovemansoren gericht…

 

Anders is de situatie bij ons gemeentelijke en landelijke CDA. Het huidige college van B&W wijzigde in 2013 zijn standpunt naar een ferm “Nee, onaanvaardbaar!” tegen het goederenspoor. Scheidend CDA-wethouder Eshuis steunde volop alle ludieke protestacties van Actiegroep Goederenvervoer Hof van Twente (AGH). CDA-raadslid Paul Gerritsjans protesteerde in Den Haag met AGH op het Binnenhof. Tweede Kamerleden Sander de Rouwe en Jaco Geurts (CDA) kwamen in het afgelopen jaar naar de Hof: zij pleiten voor serieus onderzoek naar een alternatief én voor bedrijven en burgers toekomstbestendig goederenspoor buiten woonkernen om.

In de Eerste Kamer pleitte en stemde op 2 juli 2013 een bevlogen CDA-senator Maria Martens tegen aanname van de wet Basisnet Spoor, onder meer vanwege het toestaan de grote aantallen gevaarlijke stoffen over onze smalle Twentekanaallijn.

Vrijwel alle andere landelijke partijen, inclusief CU en PvdA, stemden op 9 juli jl. vóór het toelaten van drieduizend ketelwagens gevaarlijke stoffen over ons bestaande spoor in de Hof….

Hof van Twente, let op uw saeck……

Sander Smit, Goor,

kandidaat-raadslid CDA, nr. 8,

op persoonlijke titel.