Plannen voor nieuwe Lidl afgewezen door College van B&W

De plannen voor de bouw van een nieuwe Lidl-supermarkt in de Kerkstraat zijn afgewezen door het college van B&W van de gemeente Hof van Twente. Deze weigert de omgevingsvergunning af te geven omdat het bouwplan in strijd is met het geldende bestemmingsplan. Er kan volgens B&W niet in voldoende mate worden geladen en gelost op eigen terrein. Er zin ook gesprekken gevoerd met omwonenden en die vrezen dat de verkeersveiligheid rondom het laden en lossen in het geding zal komen. Dat heeft volgens het college de doorslag gegeven om de gevraagde vergunning te weigeren. Projectontwikkelaar Edwin ten Brinke dien al jaren met plan bezig is, legt zich niet neer bij de beslissing van de gemeente. “Ga daar maar niet vanuit. We gaan eerst de motivatie bestuderen en kijken dan wat de mogelijkheden zijn. Wij willen daarnaast graag met de burgemeester en wethouders in gesprek. Als we die kans krijgen, zijn we er.”

Kerkstraatlidlplannen1Deze rij huizen en de Rabobank zouden moeten wijken voor de bouw van de nieuwe Lidl-supermarkt


In de verklaring van de gemeente wordt ook specifiek uiteengezet waarom er geen vergunning verleend wordt en de verkeersveiligheid in het geding is:

Op de tekeningen bij de aanvraag is een ruimte voor het laden en lossen geprojecteerd op het terrein aan de zuidwest gevel langs de Wheeme. Om dit terrein te kunnen bereiken moet een vrachtwagen met oplegger een achterwaartse insteekmanoeuvre maken op de eenrichtingsweg de Wheeme. Uit simulaties blijkt dat zowel een vrachtwagen met een starre achteras als een vrachtwagen met een meesturende achteras de achterwaartse draai naar de laad- en losplek niet verantwoord kan maken, waardoor laden en lossen een probleem wordt. Ook op grond van het aanvullend verkeerskundig advies blijkt dat de situatie verre van ideaal is. Het rapport toont aan dat het benaderen van de winkellocatie vanaf de Herman Heijermansstraat via de Kerkstraat naar de Wheeme niet mogelijk is. Deze aanrijroute is gevaarlijk voor fietsers (dodehoek) en voetgangers. Daarnaast moet de oplegger over het trottoir draaien waar betonnen paaltjes staan. Blijft alleen de mogelijkheid over om aan te rijden via de Kerkstraat vanuit de richting Markelo. Maar ook dan blijkt dat het achterwaarts inparkeren weinig tot geen marge kent om fouten te maken.  

Lidlplannen1
Het bestemmingsplan geeft onvoldoende mogelijkheden om van de regels van het plan af te wijken en medewerking te verlenen aan het bouwplan. De activiteit is in strijd met een goede ruimtelijke ordening, omdat de gewenste ontwikkeling niet past binnen de structuurvisie Masterplan centrum Goor die is vastgesteld op 8 mei 2012.