De teloorgang van het lokaalspoor


Op de achtergrond is de niet afgemaakte brug te zien. Rechtsachterin is de Weldammerbrug.
Foto: Historisch Centrum Overijssel

Goor kende tot 1972 twee stations, het huidige dat toen Goor Zuid heette, en Goor West op de plek waar nu de Jumbo zit. Dat laatste station was voor de lokaalspoorlijn Hellendoorn-Neede die in 1910 is aangelegd ten behoeve van de textielindustriën en personenvervoer in Twente. Het spoor heeft niet lang bestaan omdat het niet meer rendabel was door de opkomende automobiliteit.

Maar de belangrijkste druppel was de aanleg van het Twentekanaal. Aanvankelijk was er een brug gepland waarvan de brughoofden al aangelegd waren, maar later bedacht men dat het niet verstandig was om er mee verder te gaan. Op de foto is de situatie van vermoedelijk eind 1934 te zien. Het Twentekanaal werd nog gestremd door een dijk voor het spoor tussen Goor en Diepenheim. Stork Machinefabriek in Hengelo was daarom genoodzaakt om de gefabriceerde accumulatoren per trein naar Goor te vervoeren om vervolgens te water verder te gaan. Op 15 januari 1935 werd de dienstregeling beëindigd en vrijwel direct werd de spoordijk afgegraven. Dit betekende tevens de opening van het Twentekanaal richting Hengelo.